Præsentation af muligheder og udfordringer ved implementering af FabLab på skoler.
Vi fik et kort oplæg om de væsentligste begreber i FabLab og fik et indblik i etableringen af partnerskabet FabLab i Danmark. Partnerskabet har eksisteret siden 2014 og var i første omgang et partnerskab mellem Silkeborg, Århus universitet og Vejle. Efterfølgende er Kolding koblet på. Tovholderne i de tre kommuner præsenterede de forskellige måder de har etableret sig på i de tre kommuner. Bl.a. er der i Silkeborg en pioneruddannelse som i høj grad bærer implementeringen ind i folkeskolerne. I Kolding er det i høj grad funderet på tænkningen om designprocesser, det innovative og entreprenante. I Vejle er FabLab funderet i spinderihallerne, hvor det ligger i samme hus som up-coming virksomheder. I Vejle er der endvidere spotkurser, dvs små korte specifikke kurser om relevante emner i FabLab.
Partnerskabet har en national koordinator, der hedder Hanne Volborg Andersen og der arrangeres årligt en studietur og en konference.
I Danmark er der etableret et mastermodul om FabLab.
Oplægsholderne introducerede os for et rigtig godt og brugbart hjælpeværktøj til brug for etablering og implementering af FabLab på skolerne. De forskellige begreber i modellen blev udfoldet og konkretiseret
Vi blev inddelt i fire grupper, der hver dels repræsenterede de forskellige kommuner og dels de forskellige vidensniveauer.
I grupperne blev der tid til at drøfte erfaringer, fald grupper og succeser.
Med udganspunkt i implementerings modellen var afsættet for diskussionen i grupperne bl.a. ”meningsskabelse i organisationen” både på individniveau, teamniveau og organisatorisk niveau. Forudsætningen for at implementere FabLab er at få skabt mening på alle niveauer i en organisation.
Workshoppen gav gode konkrete redskaber til at gå hjem og arbejde videre med i organisationen. Vi fik et indblik i de forskellige udfordringer, der kan opstå samt kontakter til videre netværk
Udarbejdet af:
Bente Ellegaard, Mariane Jensen og Gitte Jensen
Dato: 14.11.2017