tirsdag den 12. december 2017

Besøg på Aalto FabLab


Aalto University
Dato: 15. november
Universitetet blev bygget i 2010, og er en sammenslutning af 6 tidligere huse, som nu gør,at der er cirka 12000 studerende.

For 6 år siden besluttede man sig for at de studerende skulle have mulighed for at lave deres egne produkter gennem digital design og produktion, så derfor byggede man fablabbet på universtitetet.












Jaana Brinck har arbejdet med ECEC (early childhood education care). I det nye curriculum for den finske skole blev det besluttet, at børnene fra 4-6 år skulle arbejde multimodalt og med skills.
Udgangspunktet arbejde med 4 faser billede af faser.











Projekt med billeder, silhuet billeder af børnene og fået dem skåret ud i brikker de kunne spille med, 3d scanning af læreren der senere blev printet, arbejdet med augmented reality i en sandbox. De er i gang med at implementere det i børnehaven men det er nemmere i skolen.

Marjo Virnes blev kontaktet af en skole, der gerne ville have lavet et projekt om 3d printning. Universitet ville gerne arbejde med i 3d printningen i den frie proces. Derfor lavede  de:
Nysgerrighed: Viser youtubevideoer, som giver en woweffekt - fremtidsmuligheder
Forestilling: Hvordan bruger man tinkercad, til eks lave en kop
Design: børn leger sig igennem det gennem tinkercad eller lave almindelige tegninger
Lav:  I tinkercad,
Del: lærer sammen og af hinanden
Reflekter: Børnene reflekterede ikke meget over det, de har lavet og tænker ikke så meget over hvad de kan lave anderledes.

Efterfølgende har de også lavet en evaluering i samarbejde med læreren, hvor eleverne fik et kørekort til tinkercad og 3d printning, og at de lærer at refleksionsdelen er essietiel for processen.

De havde tidligere lavet projekter med programmering med microbits og augmented reality.

Universitetet planlægger en opgave,  hvor elever laver en historie via microbit eller makey makey, laver en historie hvor de kan bruge de forskellige muligheder og scener som i Dogville med tape på gulvet, hvor de filmer de enkelte scener. Tanken er at de skal programmere  i scratch.

Teemu Leinonen fortæller:




Nedenstående link er slideshow fra besøget









Jalavapuisto School


.
Mål med besøget
At få kendskab til, hvordan skolens fablab aktiviteter og computational thinking kan implementeres i grundskolen. Hvilke faglige sammenhænge? Hvilke alderstrin? Hvilke aktiviteter? Hvad kan vi lære af det?

Sammenhæng:
Skolen har gennem en årrække samarbejdet med Innokas Network om at skabe teknologiforståelse hos deres elever fra 1.-6. klasse. De er med i et nationalt micro:bit projekt, hvor 50 skoler i samarbejde Zack Shelby fra BBC’s micro:bit program og Tiina Korhonen fra Læreruddannelsen på Helsinki Universitet og grundlæggeren af Innokas netværk om at gennemføre pilotprojekter med programmering og computational thinking helt ned i indskolingen.

Oplevelser på skolen:
Generelt så vi ikke meget til makerkultur på skolen. Projektet var endnu ikke kommet i gang. I forhold til målsætningen for besøget, var der derfor ikke så meget at komme efter. Vi brugte formiddagen på at følge elevernes læring rundt i forskellige klasser. Undervisningen vekslede mellem lukkede og mere åbne opgaver hvor designtænkning og en praktisk tilgang til læring indgik i flere af de faglige timer vi fulgte. Der blev brugt designtænkning i håndarbejde, undersøgende tilgang til figurer i matematik, praktisk opgave med recyckling i engelsk osv. Generelt brugte de ikke computere men skrev meget i hånden i deres hæfter.

Vi fik generelt et godt indtryk af hverdagen på den nok langt hen af vejen “almindelige” finske skole. Skolen er tredelt med en afdeling, som undervises på finsk og én som hovedsageligt blev undervist på engelsk (ca. 80% af tiden). Den sidste del af skolen er en separat specialafdeling for fysisk- og psykisk udviklingshæmmede. Der var skolemad til alle.

Hvad tager vi med hjem:
     Eleverne som blev undervist på engelsk - en interessant tilgang til læring
     Ide om robotprogrammering i pauserne- eks. i understøttende uv.
     En dejlig hjemlig atmosfære i og omkring klasserne.
     Børn som umiddelbart virkede meget motiveret for de opgaver de blev stillet åbne som lukkede.
     Lærernes ejerskab af det enkelte lokale
     Elevcomputere - vi er længere end skolen som kun har computerrum
     God normering kunne være ønskelig, flere klasser med 2 voksne til ca. 20 elever.
     Daglig konflikthåndtering med inddragelse af de største elever som konfliktmæglere, en slags gårdvagter, der mæglede og fandt løsninger
     Generelt kortere skoledage
     Kaldeanlæg til at komme i kontakt med lærerne ;-)



















Allerede fra første færd får vi et indtryk af en meget ordentlig,
ren og ryddelig skole. Her fra hovedindgangen. 6. årg klar til at vise rundt
samt imponere os med deres engelskkundskaber.






Library 10



I et mindre bibliotek lige ved siden af banegården, finder du muligheden for at bruge forskellige maskiner i forhold til de digitale medier.
Placeringen i forbindelse med et supermarkede og lige ved siden af et stort trafikknudepunkt gør at der er stort grundlag for besøgende.
De har åbent mange timer dagligt, med op til 14 timer i hverdage, og lidt mindre i weekenden.

Indgangspartiet viser brugen af deres vinylskærer til at lede de yngste brugere til børnesektionen.




Fakta:
Pressere til at lave badges med.
en “scene”
En vinylskærer
En varmepresser
tre symaskiner/broderingsmaskiner
tre 3D printere 2 ultimaker 3, samt en 2+
et mixer anlæg til musik.
Derudover var der 7 computere til rådighed hvor der kan fabrikeres filerne til maskinerne.
Bemanding på området, til at hjælpe besøgende.


















Brug af vinyl og 3D printer koster lidt i materialer men prisen er ikke høj. Hvis der er tale om besøg fra skole eller institution er det gratis.
Der er mindst en som kan hjælpe med at få de besøgende guidet ind i programmerne og brugen af maskiner. Deres kunder variere fra dem som gerne vil have printet en ting ud de har fundet på nettet, til dem som laver deres eget tøj.

























Sammenlignet med de andre biblioteker jeg har besøgt på turen er dette det mindste, både fysisk og udstyrsmæssigt. Der er events som “who made my clothes” “Make your vinyls digital” og book en tid med din egen musik træner.


Hands-on workshops med Mehackit


Vi deltog i to workshops med Mehachit: Sonic Pi og Processing 3

Med Sonic Pi kan der programeres musik
Billedresultat for sonic pi

Med Processing 3 kan der programeres grafik

Billedresultat for processing 3
























Mehachit arbejder med at gøre IT let tilgængeligt gennem brug af kreativitet og let tilgængelige materialer. Deres filosofi er, at IT/kodning ikke skal være dyrt og være afhængigt af en masse teknologi. Deres fokus er derfor først og fremmest socialt.

I bedste hackerstil foregik oplægget på en café i Helsinki midtby. Det uformelle miljø lagde godt op til arbejdet med kodning af kunst.
Sanna fra Mehackit kom med et meget kort oplæg om projektets baggrund.
Derefter var der 2 workshops, hvor der blev byttet halvvejs. Der blev arbejdet med Sonic Pi - til musikkodning, og processing til billedarbejdet.

Med et kreativt medie og simple koder kan man lave kunst. Med brug af kreativitet kan man gøre kodning sjovere, og produktet kan gøre det motiverende.  Begge de programmer, der blev brugt i workshoppen, er gratis, og simple at bruge.

Begge programmer kan nemt overføres til dansk praksis. Det er, som nævnt, gratis programmer, og det er forholdsvis simple koder, der bruges.

Hvad kunne I tænke jer at tage med hjem til egen praksis?

Ideen om kreativitet som metode til at bruge kodning er god, og appellerer bredt.
”Keep it simple” gør det let for alle at være med.

Udarbejdet af: Anja Paluszewska og Mette Ellekjær 

Helsinki Design Museum


På Helsinki Design Museum må man næsten trække på smilebåndet ved de mange design, som man ikke anede havde finske rødder. Som køkkensaksen med den rundede bue til tommelfingeren. Eller den enkle trætaburet, som sidenhen er blevet kopieret til endeløshed. Gennemgangen af finsk design er en del af den permanente udstilling, som blev suppleret med en udstilling om Californiens designhistorie, hvor man kan se og opleve Googles første neonskilt og noget af filosofien bag Silicon Valley. 

Billedresultat for Helsinki Design Museum

Interessante input

     Se designtænkningens udvikling fra at være meget lukket og patentorienteret til at bevæge sig i en retning mod open source, samarbejde og vidensdeling. Noget der især blev tydeligt i de nyere ting i Californiens udstilling.

     At se at meget design er skabt ud fra praktiske nødvendigheder 

Relatéring til dansk praksis - forskelle/ligheder

Vi tror, at vores designhistorie ligner den finske, hvor vi også nu ser en udvikling mod mere Open source.
At design og udvikling stimuleres bedst af samarbejde og vidensdeling.
Bekræftelse i, at ideer kan udvikles og forbedres mange gange. 

Billedresultat for Helsinki Design Museum

Hvad kunne I tænke jer at tage med hjem til egen praksis?

Bevidstheden og intentionen om at skabe mere og øget vidensdeling og samarbejde.

At gode ideer kan optimeres og videreudvikles. De bliver ved med at udvikle og forandre sig. Første forsøg er sjældent det bedste. Design kræver hårdt arbejde og afprøvning.


Udarbejdet af:


Katrine Bay-Smidt og Christian Rodbjerg Jensen

Helsinki University - Innokas Network

Oplæg om FabLab@SCHOOL.dk: Oplæg om læreruddannelsens FabLab aktiviteter: Formål med besøg Tiina Korhonen er kvinden bag Inno...