Vi er på Inomnia - en uddannelsesinstituion med 28 forskellige tilbud, som kan sammenlignes med en teknisk skole i DK.
Vi
ser/hører blandt andet om de forskellige 28 tilbud til uddannelsesretningerne.
På
skolen kunne vi se forskellige udstillinger. Udstillingerne havde et overordnet
tema: En opgave, som skulle kunne arbejde med klimaforandringer.
Hovedpunkter
ved oplægget
Innomnia
er et delopment deparment og entreprenør hub, som arbejder sammen. Tanken
er at studenterne arbejder sammen med entreprenører og se hvordan hvordan det
virker. Fx hører vi om at skolens arbejde handler om at sætte de studerende i
spil på arbejdsmarkedet i praktik. De fortæller om at de bygger deres egne huse
henover tre år. Elektriker, vvs og tømrer har fx funktioner, som de byder ind
med i den proces.
Skolens
læringsforståelse
De
arbejder ud fra 21st skills
Det
skal være mere praktisk og autentisk
Eleverne
og læring skal være i centrum
Tænk
digitalt indover
Mobil
og digital læring
Support
forskellige læringsstile
Den
visuelle del understøtter dette en del.
Fokus
på selvevaluering
Aktiv
læring
Det
skal give mening at inddrage it i læringen. Hvad er målet mm?
- bruger fx flipped
learning
- Qr koder
De
arbejder ud fra teknologi learning cycle
De
arbejder med open source, men ikke så meget bagom apps.
Meget
fokus på kommunikationsværktøjer, hvor de inddrager thinglink - de ville blive
glade for Skoletube.
Bruger
reflektionsværktøjrr til portfolio såsom blogs
Minder
meget om vores arbejde med designcirkelen i DK.
Hvad
kunne vi tænke os at tage med hjem?
Inspirerende
med sammenhængen i erhvervsuddannelserne i Finland. At alle uddannelser er
under samme tag.
42 % af finske unge vælger at starte en faglig uddannelse efter grundskolen. De kan derfra fortsætte i en faglig/akademisk retning og arbejde med anvendt forskning på universitetsniveau. Faglig og akademisk uddannelse fungerer således som to ligestillede uddannelsesmæssige retninger.
Se
billeder fra dagen her: https://padlet.com/mimmi_heinio/omnia
15.11 2017