torsdag den 16. november 2017

Espoon yhteislyseon gymnasium

Mål: Vi er interesseret i at vide, hvordan der arbejdes med personifiserede læringsstier og 'elektronisk materiale' i gymnasiet. Derudover har de sidste år gennemført udviklingsforsøg med fænomenbaseret læring og vi vil gerne høre om deres erfaringer derfra. Gør vi noget lignende i Danmark? Gør vi noget andet? Gør vi mere? Kan vi lære noget her?

Espoon yhteislyseon gymnasium har 20 lærere og 340 elever. Som noget nyt var skolen begyndt at indføre “Bring Your Own Device”.
Da vi ankom til gymnasiet blev vi efter en kort velkomst inviteret ind for at overvære flipped classroom undervisning i to lokaler. Her fik vi mulighed for at tale med eleverne og underviserne.
Herefter fik vi et oplæg om fænomenbaseret undervisning, med udgangspunkt i et konkret forløb med titlen: “Byen”. En underviser og tre studerende fortalte om forløbet og deres refleksioner.
Lauri Hellsten fortalte om Flipped Learning og den måde han organiserede sin matematikundervisning på, samt den måde han lod eleverne selvevaluere.
Et af de digitale værktøjer, som underviserne brugte var google classroom, hvor elevernes opgaver blev placeret.

Fænomenbaseret undervisning viste, at de primært har fokus på de kompetencer der skal trænes. Underviserne gav udtryk for de samme bekymringer, som vi støder på i Danmark såsom hvordan sikres de faglige mål i de enkelte fag.

Finsk Flipped Learning: Underviseren laver et kort oplæg ved timens begyndelse. Herefter arbejder de studerende med hver deres opgaver. Læreren er herefter en læringsvejleder for den studerende.

Eleverne evaluerer sig selv via google sheets, på samme måde med farvekodning som fortalt ved Keynote 2. På den måde reflekterer eleverne over deres egen læring.


Relatéring til dansk praksis - forskelle/ligheder

Kunne sagtens foregå i en dansk kontekst.


Hvad kunne I tænke jer at tage med hjem til egen praksis?

Elevernes egne evalueringer i google sheets fungerede godt og farvekodningen virkede overskuelig. Dette værktøj kunne vi godt se i en dansk kontekst.






Udarbejdet af:

Henriette Heilmann, Finn Nørgaard, Peter Wriedt og Michael Frimoth Hansen


Dato: 15-11-17

Helsinki University - Innokas Network

Oplæg om FabLab@SCHOOL.dk: Oplæg om læreruddannelsens FabLab aktiviteter: Formål med besøg Tiina Korhonen er kvinden bag Inno...