mandag den 18. december 2017

Helsinki University - Innokas Network

Oplæg om FabLab@SCHOOL.dk:



Oplæg om læreruddannelsens FabLab aktiviteter:




Formål med besøg
Tiina Korhonen er kvinden bag Innokas Network i Finland. Det er en blanding af Ole Sejer Iversen og Lis Sacho :-) Hun er tilknyttet teacher education og har arbejder for at etablere FabLab netværk i Finland. Vi vil gerne lære noget om FabLab i forhold til læreruddannelsen, men også undersøge mulighederne for at etablere FabLab@Nordic samarbejde. 

Der blev holdt et oplæg om, hvordan man på læreruddannelsen i Helsinki forbereder de studerende i forhold til at arbejde med 21. century skills, når de bliver uddannet lærere. Vi blev præsenteret for for de beskrivelser de har af det at være en innovativ skole og arbejdet med deres udgave af design cirklen. Ligeledes blev vi præsenteret for den plan de har lavet for progression i at kunne lære at kode. 

Væsentlige indsigter/interessante input:
Hvordan man får lavet et tydeligt mindset for, hvordan lærerne arbejder med 21. century skills, hvordan man skaber en progression i dette arbejde. 

Hvad kunne I tage med hjem til egen praksis? 
Få lavet en mere tydelig plan for, hvad hvad eleverne skal arbejde med og i hvilke rækkefølge. 








Keynote 2: Pekka Peura

Præsentation på: bit.ly/peura_fablab

1.       Personlige læringsstier og evaluering
-          Vores curriculum tillader os at gøre alt, men vi mangler redskaberne til det – dem prøver han at finde
-          Alle børn vil lære noget – han mener, at selv helt små børn kan tage ansvar for at ville lære noget – det, der interesserer os.
-          ZNU er det centrale for at lære noget
-          Hvis man skal tillade, at alle lærer noget i en klasse skal alle undervises på forskelligt niveau – det kan man ikke ene lærer, derfor må eleverne være lærer for deres klassekammerater og dem selv à kræver selvreguleringsevner!
-          kollaborativ læring – de skal arbejde sammen og lære i fællesskab, men de har alle forskellige mål. Det kræver, at der er et miljø, hvor man føler sig tryg. Han prøver at løse det med hold på 4-5 elever, der øver sig i at være sammen – de vælger selv grupperne.
-          Vi har en kollektiv forståelse af, hvad skole er og derfor er det svært at ændre på skolens form.
-          Redskaber:
o   Learning objectives: de skal vide, hvad man skal lære og at de har lyst til at lære det
§  Bit.ly/peura_fy1
§  Bit.ly/eduhakkerit_sheetspohjat
§  Bit.ly/peura_sheet
o   Feedback: eleverne evaluerer selv – ud fra deres følelser. Han snakker med dem om hans synspunkt, men han evaluerer dem ikke. Han laver også en test, men han tjekker den ikke – det gør eleverne selv.

o   Alt dette er elementer i hvad han kalder 2Flipped Learning 

Helsinki University - Innokas Network

Oplæg om FabLab@SCHOOL.dk: Oplæg om læreruddannelsens FabLab aktiviteter: Formål med besøg Tiina Korhonen er kvinden bag Inno...