tirsdag den 12. december 2017

Jalavapuisto School


.
Mål med besøget
At få kendskab til, hvordan skolens fablab aktiviteter og computational thinking kan implementeres i grundskolen. Hvilke faglige sammenhænge? Hvilke alderstrin? Hvilke aktiviteter? Hvad kan vi lære af det?

Sammenhæng:
Skolen har gennem en årrække samarbejdet med Innokas Network om at skabe teknologiforståelse hos deres elever fra 1.-6. klasse. De er med i et nationalt micro:bit projekt, hvor 50 skoler i samarbejde Zack Shelby fra BBC’s micro:bit program og Tiina Korhonen fra Læreruddannelsen på Helsinki Universitet og grundlæggeren af Innokas netværk om at gennemføre pilotprojekter med programmering og computational thinking helt ned i indskolingen.

Oplevelser på skolen:
Generelt så vi ikke meget til makerkultur på skolen. Projektet var endnu ikke kommet i gang. I forhold til målsætningen for besøget, var der derfor ikke så meget at komme efter. Vi brugte formiddagen på at følge elevernes læring rundt i forskellige klasser. Undervisningen vekslede mellem lukkede og mere åbne opgaver hvor designtænkning og en praktisk tilgang til læring indgik i flere af de faglige timer vi fulgte. Der blev brugt designtænkning i håndarbejde, undersøgende tilgang til figurer i matematik, praktisk opgave med recyckling i engelsk osv. Generelt brugte de ikke computere men skrev meget i hånden i deres hæfter.

Vi fik generelt et godt indtryk af hverdagen på den nok langt hen af vejen “almindelige” finske skole. Skolen er tredelt med en afdeling, som undervises på finsk og én som hovedsageligt blev undervist på engelsk (ca. 80% af tiden). Den sidste del af skolen er en separat specialafdeling for fysisk- og psykisk udviklingshæmmede. Der var skolemad til alle.

Hvad tager vi med hjem:
     Eleverne som blev undervist på engelsk - en interessant tilgang til læring
     Ide om robotprogrammering i pauserne- eks. i understøttende uv.
     En dejlig hjemlig atmosfære i og omkring klasserne.
     Børn som umiddelbart virkede meget motiveret for de opgaver de blev stillet åbne som lukkede.
     Lærernes ejerskab af det enkelte lokale
     Elevcomputere - vi er længere end skolen som kun har computerrum
     God normering kunne være ønskelig, flere klasser med 2 voksne til ca. 20 elever.
     Daglig konflikthåndtering med inddragelse af de største elever som konfliktmæglere, en slags gårdvagter, der mæglede og fandt løsninger
     Generelt kortere skoledage
     Kaldeanlæg til at komme i kontakt med lærerne ;-)



















Allerede fra første færd får vi et indtryk af en meget ordentlig,
ren og ryddelig skole. Her fra hovedindgangen. 6. årg klar til at vise rundt
samt imponere os med deres engelskkundskaber.






Helsinki University - Innokas Network

Oplæg om FabLab@SCHOOL.dk: Oplæg om læreruddannelsens FabLab aktiviteter: Formål med besøg Tiina Korhonen er kvinden bag Inno...