.
Mål med
besøget
At få
kendskab til, hvordan skolens fablab aktiviteter og computational thinking kan
implementeres i grundskolen. Hvilke faglige sammenhænge? Hvilke alderstrin?
Hvilke aktiviteter? Hvad kan vi lære af det?
Sammenhæng:
Skolen
har gennem en årrække samarbejdet med Innokas Network om at skabe
teknologiforståelse hos deres elever fra 1.-6. klasse. De er med i et nationalt
micro:bit projekt, hvor 50 skoler i samarbejde Zack Shelby fra BBC’s micro:bit
program og Tiina Korhonen fra Læreruddannelsen på Helsinki Universitet og
grundlæggeren af Innokas netværk om at gennemføre pilotprojekter med
programmering og computational thinking helt ned i indskolingen.
Oplevelser på skolen:
Generelt
så vi ikke meget til makerkultur på skolen. Projektet var endnu ikke kommet i
gang. I forhold til målsætningen for besøget, var der derfor ikke så meget at
komme efter. Vi brugte formiddagen på at følge elevernes læring rundt i
forskellige klasser. Undervisningen vekslede mellem lukkede og mere åbne
opgaver hvor designtænkning og en praktisk tilgang til læring indgik i flere af
de faglige timer vi fulgte. Der blev brugt designtænkning i håndarbejde,
undersøgende tilgang til figurer i matematik, praktisk opgave med recyckling i
engelsk osv. Generelt brugte de ikke computere men skrev meget i hånden i deres
hæfter.
Vi
fik generelt et godt indtryk af hverdagen på den nok langt hen af vejen
“almindelige” finske skole. Skolen er tredelt med en afdeling, som undervises
på finsk og én som hovedsageligt blev undervist på engelsk (ca. 80% af tiden).
Den sidste del af skolen er en separat specialafdeling for fysisk- og psykisk
udviklingshæmmede. Der var skolemad til alle.
Hvad tager vi med hjem:
● Eleverne som blev
undervist på engelsk - en interessant tilgang til læring
● Ide om robotprogrammering
i pauserne- eks. i understøttende uv.
● En dejlig hjemlig
atmosfære i og omkring klasserne.
● Børn som umiddelbart
virkede meget motiveret for de opgaver de blev stillet åbne som lukkede.
● Lærernes ejerskab af det
enkelte lokale
● Elevcomputere - vi er
længere end skolen som kun har computerrum
● God normering kunne være
ønskelig, flere klasser med 2 voksne til ca. 20 elever.
● Daglig konflikthåndtering
med inddragelse af de største elever som konfliktmæglere, en slags gårdvagter,
der mæglede og fandt løsninger
● Generelt kortere skoledage
● Kaldeanlæg til at komme i
kontakt med lærerne ;-)
Allerede fra første færd får vi et
indtryk af en meget ordentlig,
ren og ryddelig skole. Her fra
hovedindgangen. 6. årg klar til at vise rundt
samt imponere os med deres
engelskkundskaber.
Link til små film fra skolens hverdag: https://drive.google.com/drive/folders/1VnIDSFGRSMqOzzsU__wZfZ-hhty2J3a9?usp=sharing