tirsdag den 12. december 2017

Besøg på Aalto FabLab


Aalto University
Dato: 15. november
Universitetet blev bygget i 2010, og er en sammenslutning af 6 tidligere huse, som nu gør,at der er cirka 12000 studerende.

For 6 år siden besluttede man sig for at de studerende skulle have mulighed for at lave deres egne produkter gennem digital design og produktion, så derfor byggede man fablabbet på universtitetet.












Jaana Brinck har arbejdet med ECEC (early childhood education care). I det nye curriculum for den finske skole blev det besluttet, at børnene fra 4-6 år skulle arbejde multimodalt og med skills.
Udgangspunktet arbejde med 4 faser billede af faser.











Projekt med billeder, silhuet billeder af børnene og fået dem skåret ud i brikker de kunne spille med, 3d scanning af læreren der senere blev printet, arbejdet med augmented reality i en sandbox. De er i gang med at implementere det i børnehaven men det er nemmere i skolen.

Marjo Virnes blev kontaktet af en skole, der gerne ville have lavet et projekt om 3d printning. Universitet ville gerne arbejde med i 3d printningen i den frie proces. Derfor lavede  de:
Nysgerrighed: Viser youtubevideoer, som giver en woweffekt - fremtidsmuligheder
Forestilling: Hvordan bruger man tinkercad, til eks lave en kop
Design: børn leger sig igennem det gennem tinkercad eller lave almindelige tegninger
Lav:  I tinkercad,
Del: lærer sammen og af hinanden
Reflekter: Børnene reflekterede ikke meget over det, de har lavet og tænker ikke så meget over hvad de kan lave anderledes.

Efterfølgende har de også lavet en evaluering i samarbejde med læreren, hvor eleverne fik et kørekort til tinkercad og 3d printning, og at de lærer at refleksionsdelen er essietiel for processen.

De havde tidligere lavet projekter med programmering med microbits og augmented reality.

Universitetet planlægger en opgave,  hvor elever laver en historie via microbit eller makey makey, laver en historie hvor de kan bruge de forskellige muligheder og scener som i Dogville med tape på gulvet, hvor de filmer de enkelte scener. Tanken er at de skal programmere  i scratch.

Teemu Leinonen fortæller:




Nedenstående link er slideshow fra besøget









Helsinki University - Innokas Network

Oplæg om FabLab@SCHOOL.dk: Oplæg om læreruddannelsens FabLab aktiviteter: Formål med besøg Tiina Korhonen er kvinden bag Inno...