Formål med besøg/oplæg/workshop
Inspiration til hvordan man kan arbejde med kreativ læring og designprocesser i skolen. Gør de det samme som os? Gør de noget andet? Hvad kan vi lære af dem? Hvad kan de lære af os?
Stedet
- ny skole, ny bydel - som vokser! (I gang med renovering og dermed mulighed for at gentænke makerspace og de andre lokaler der bruges i den sammenhæng.
- Har et tæt samarbejde med University of Helsinki (PLC - Playful learning Centre)
Lærer, professor, lærer, lærer og skoleleder!
- Først oplæg fra skolen, så rundvisning på skolen i de lokaler, der på den ene eller anden måde er tilknyttet MakerSpace og Designtænkningen - som afslutning FABulous oplæg fra Peter og Simon (Vejle) om deres konkrete design-projekter
Oplæg fra Peter:
- Forstå teknologi ved at eksperimentere med det.
- Samarbejder med universitetet (Århus) hvor de bruger design cirklen som skildre processen.
- 21. Skills tænkes ind i årsplanen.
- Samarbejder med handelsskolen med de ældste elever.
- Open Lab, i fritiden, frokostpausen og et på campus
Oplæg fra Simon:
- læsning
- brug af lasercutter og vinylskærer
- Udfordring: Organiser børnenes skolebibliotek så det gøres nemmere tilgængeligt for alle skolens elever.
- udgangspunktet var at løfte de nationale tests - manglende motivation og læselyst.
- resultatet: Klistermærker på gulvet i Bib, som viser vej til forskellige genre, forfatter, indhold + indikatorer for genrer i bogreolerne.
Ajattelun taidot
Rakentava vuorovaikutus
Arjen turvallisuus
B-vaihtoehto: jos A-vaihtoehto ei toimi, muotoillaan parempi.
Ilo oppia ja kokeilla
Alueen luonto, taide ja historia
|
Thinking skills
Constructive interaction Security of the day Option B: If Option A does not work, form better. Enjoy learning and experimenting Nature, art and history of the area |
Hovedpunkter/væsentlige indsigter/interessante input
- self-initiated-student-driven-learning
- skolen har tonet det nye curriculum med et stærkt fokus på designtænking (STEAM og 21st century skills)
- Forskning er en del af skoleudviklingen - og det foregår ude på skolen - tæt samarbejde mellem lærer og forsker.
- eksperimenterer med organiseringen og rammesætningen - gør erfaringer og evaluerer løbende. Evalueringen er udgangspunktet for de ændringer der foretages.
- designtænkningen foregår i “arts and crafts” - det er der tænkningen udspringer og pt mest tydelig. Men det er ønsket, at det implementeres i alle fag på længere sigt.
- stilladsering af udfordringer (challenges) sker bl.a. ved brug af www.fusestudio.net/challenges som også har været udgangspunkt for materialesammensætningen i deres makerspace. Udfordringerne fungerer som en introduktion til brugen af de digitale værktøjer m.m. som eleverne har til rådighed i produktionen. Det er planen, at udfordringerne fra fusestudio.net skal udskiftes med elevernes egne udfordringer.
- www.instructables.com - how to make everything - udvikling af “makerskills”.
- begrebet “relativ ekspertise” - når elever bliver eksperter i delelementer af designprocessen og kan undervise både elever og lærere!
Relatéring til dansk praksis - forskelle/ligheder
I Finland har man en større tradition for, at man udarbejder egne læseplaner.
Begge steder er der en bevidsthed om, at vi ikke ved, hvad vi uddanner til i fremtiden - i dag
Danmark er stadig overlegen når det gælder teknologi på skolerne.
Tæt samarbejde mellem forskere og lærere i praksis på skolerne. Læreruddannelsen er en universitetsuddannelse og dermed er linket mellem skoler og forskning allerede opstået.
Hvad kunne I tænke jer at tage med hjem til egen praksis?
At eksperimentere mere med organisering og rammer for efterfølgende at bruge evalueringen til at forbedre næste års organisering og rammer - det skal bruges i mange andre sammenhænge også.
Sammenhængen mellem praksis og forskning i praksis.
Udarbejdet af:
Leif, Ditte, Line fra Vejle…
Dato: 14. november 2017 (14-16)