mandag den 18. december 2017

Keynote 2: Pekka Peura

Præsentation på: bit.ly/peura_fablab

1.       Personlige læringsstier og evaluering
-          Vores curriculum tillader os at gøre alt, men vi mangler redskaberne til det – dem prøver han at finde
-          Alle børn vil lære noget – han mener, at selv helt små børn kan tage ansvar for at ville lære noget – det, der interesserer os.
-          ZNU er det centrale for at lære noget
-          Hvis man skal tillade, at alle lærer noget i en klasse skal alle undervises på forskelligt niveau – det kan man ikke ene lærer, derfor må eleverne være lærer for deres klassekammerater og dem selv à kræver selvreguleringsevner!
-          kollaborativ læring – de skal arbejde sammen og lære i fællesskab, men de har alle forskellige mål. Det kræver, at der er et miljø, hvor man føler sig tryg. Han prøver at løse det med hold på 4-5 elever, der øver sig i at være sammen – de vælger selv grupperne.
-          Vi har en kollektiv forståelse af, hvad skole er og derfor er det svært at ændre på skolens form.
-          Redskaber:
o   Learning objectives: de skal vide, hvad man skal lære og at de har lyst til at lære det
§  Bit.ly/peura_fy1
§  Bit.ly/eduhakkerit_sheetspohjat
§  Bit.ly/peura_sheet
o   Feedback: eleverne evaluerer selv – ud fra deres følelser. Han snakker med dem om hans synspunkt, men han evaluerer dem ikke. Han laver også en test, men han tjekker den ikke – det gør eleverne selv.

o   Alt dette er elementer i hvad han kalder 2Flipped Learning 

Helsinki University - Innokas Network

Oplæg om FabLab@SCHOOL.dk: Oplæg om læreruddannelsens FabLab aktiviteter: Formål med besøg Tiina Korhonen er kvinden bag Inno...