Præsentation på: bit.ly/peura_fablab
1.
Personlige læringsstier og
evaluering
-
Vores curriculum tillader os at gøre alt, men vi
mangler redskaberne til det – dem prøver han at finde
-
Alle børn vil lære noget – han mener, at selv
helt små børn kan tage ansvar for at ville lære noget – det, der interesserer
os.
-
ZNU er det centrale for at lære noget
-
Hvis man skal tillade, at alle lærer noget i en
klasse skal alle undervises på forskelligt niveau – det kan man ikke ene lærer,
derfor må eleverne være lærer for deres klassekammerater og dem selv à kræver
selvreguleringsevner!
-
kollaborativ læring – de skal arbejde sammen og
lære i fællesskab, men de har alle forskellige mål. Det kræver, at der er et
miljø, hvor man føler sig tryg. Han prøver at løse det med hold på 4-5 elever,
der øver sig i at være sammen – de vælger selv grupperne.
-
Vi har en kollektiv forståelse af, hvad skole er
og derfor er det svært at ændre på skolens form.
-
Redskaber:
o
Learning objectives: de skal vide, hvad man skal
lære og at de har lyst til at lære det
§
Bit.ly/peura_fy1
§
Bit.ly/eduhakkerit_sheetspohjat
§
Bit.ly/peura_sheet
o
Feedback: eleverne evaluerer selv – ud fra deres
følelser. Han snakker med dem om hans synspunkt, men han evaluerer dem ikke.
Han laver også en test, men han tjekker den ikke – det gør eleverne selv.
o
Alt dette er elementer i hvad han kalder
2Flipped Learning